Kort er det nye lang?

Når det gjelder vandring kanskje?

Opplevelsessyklist og »Trek-ie» Knut L. sendte meg link på en artikkel publisert på Pinkbike om kortvandringsykler. Nå var artikkelen rettet mot noobs som bruker utfor racing maskiner i sykkelparker, men det er noe som jeg og mine venner, Knut minte meg på, har snakket om i noen år. Jeg selv har vært skyldig i å bruke utforsykkelen i relativt flate Frognerseteren, og til og med street’a med den. I dag var jeg skyldig igjen da jeg tok Nomaden med 160mm vandring for å sykle tvers igjennom Norges hovedstad fra Sjølyst til Grüneløkka…

Kald fornøyelse som det var fikk det meg til å tenke: hva i svarte driver jeg med? Pedro på BaB kom på en eller annen hybrid med kurv foran, kanskje en ironisk hipster sykkel ikke vet jeg, men sikkert mer praktisk enn min, men jeg hadde det jo gøy vel?

Vel ja, karving av svinger innimellom gående og trafikk og dårlig asfalt og isflaker er jo gøy, men er det vandringsmengden som lar meg karve eller geometri? Fortauskanter fiksa vandringen greit, seff og jeg kjørte en og annen trapp som snarvei, manuals blei det og, og litt luft under bakhjule her og der også. Men min Nomad skulle være min A1 sykkel, den jeg skulle bruke til alt, utforsykkelen jeg savner når jeg sykler sti, og stisykkelen jeg savner når jeg sykler utfor. Og det er den.

Eller var, helt til dumme Trek bastards lånte meg en enda mindre vandring sykkelen Fuel EX9 med 120mm vandring.

Tanken var, øhm er, at når jeg sykler utfor, sjelden som det er, så tenker jeg ofte på den sykkelen jeg bruker mest, men siden jeg har hatt en utforsykkel har jeg ikke ville bry min stisykkel om steinene osv, men etter å blitt ærlig med meg selv fant jeg ut at jeg sykler så lite utfor at jeg er blitt dårlig til det. Flaut dårlig. Folk forventer mer av meg. Så jeg må bli flink igjen, lære megselv å dra på mer.

I sin tid har jeg gått fra utfor til hardtail til freeride, og jeg har også hatt 100mm vandring fr sykkel, samt 160mm 19kg ‘free’ride sykkel, men det var da jeg tok min 140mm stisykkel ned Hafjell at jeg forsto at det kan funke… du må bare sjekke ALLE boltene imellom run’ene.

Men da var min 140mm stisykkelen bygget opp for å tåle en utforsyklist sin stistil. Forut sin tid? Neida, bare nyssgjerrig og gammel. Jeg var konstant redd for å knuse lettsykkelen da og gikk opp til 160mm fordi den var sterkere, men var den bedre?

Nomaden blei lansert som lett utforsykkel, men nå er det glemt og det stå All Mountain på Santa Cruz sidene, sånn min er bygget opp er den jo lett-ish på tretten komma noe kilo og jeg koser meg med den, men så kom den forbanna Fuel’n og stilte tvil. Kunne kortere vandring med sweet geometri vært like kul?

Nomad’n er overkill til det meste jeg sykler, men som Friar Morgan sier, «det e så inni furja gøy!» Og han har et poeng, det au har Pinkbike der de sier at man sykler gjerne på det dine venner sykler på, Morg, TeaCake og jeg sykler 6″ sykler, og sykler og snakker om de stedene de er best egnet til, og selv gleder jeg meg til å prøve min i Hafjell, Drammen og LøypaTilBengt… samt her hjemme i mine stier…

…dette er sjappabloggen og jeg burde komme med en konklusjon om hva du bør kjøpe deg… sorry.

Geometri er viktigst. Kortvandring med xc geometri er gøy fordi det er raskt, men, for jeg har prøvd dette også, synes jeg kan ta bort noe av ballsy syklinga når man føler at man ligger på forhjulet hele tida. 100mm er nok for kort, 120-130mm er moro for det meste, men har du store fjell du skal opp og ned bør du tenke 150-160mm og skal du bare nedover 180mm+… målet mitt nå er å sykle til jeg føler jeg ikke har nok vandring, når jeg kan få 160mm til å riste som en hardtail så fortjener jeg utforsykkel igjen.

Én tanke om “Kort er det nye lang?”

  1. Kjenner at jeg ble lettet mot slutten 🙂
    Var redd du skulle begynne å disse 26 med 150…
    Er i tigerstaden nå, med 150, og det er bare tull, om man ikke skal i skogen. Her er det fixie eller hardtail som gjelder. Og, ja, det er geometri som karver, ikke dempingen.
    Det fine med dette er at vi kan forsvare å ha flere sykler :-))

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..