Kona Process:)

Vel jeg driver ikke bare med fulldempere, men i lavsesongen er det klart det blir forholdsvis mange av de for en liten sjappe. Her er det siste prosjektet:

20121209-222528.jpg
sånn begynner en sykkel, flatpakket

20121209-222810.jpg
first things first; åpne alt, sjekk at utstyret er på plass, spesielt når man monterer neste års sykler, ikke alltid at spec eller bilde stemmer. Her ser jeg Crank Bros dropper-post’n for første gang og puster lettet ut fordi den har remote.

20121209-223138.jpg
Så begynner moddinga i samme slengen med monteringen, vel ofte demonterer jeg nøkkelpunkter først for å sjekke de, ting som er viktig for sykler som skal ferdes i høy fart.
Her har jeg bygget om dropper remote’n for at den skal være under styret på venste hånd. Kunden og jeg har diskutert 1 kontra 2×10 gir og kom frem til at 1stk 32t tannhjul og kjedefører er bedre og da får man dropper remote i en naturlig plass. Den brukes nærmest som et gir uansett og med plasseringen får man effektivitet.

20121209-223914.jpg
Det er kult at Sram har integrert brems og girklammer, men med dette oppsettet er girene konstant i veien for hånda…

20121209-224122.jpg
…litt ombygging og bytting av klammer så blir girene i en mer intuitivt sted. Under hele prosessen (lol) får kunden mms bilder og vi snakkes jevnt for personlige preferanser og anbefaling i henhold til kjørestil. Denne kunden holder til i Sandnes og har syklet mye, han får ikke passasjer oppsett. 🙂

20121209-224534.jpg
Circa halveis i prosjektet, nå gjelder det å se etter designfeil for brukervennlighet, her var det igrunn ingen, og vi diskuterte dekktype.

20121209-224850.jpg
Kjedefører fra e13 og tannhjul fra Renthal blir ryddig og fint. Kunden har gitt meg budsjett og prioriteringer taes for å nå den, men det skal aldri gå utover funkskonen.

20121209-225143.jpg
Stem også fra Renthal er både lett, sterk og ikke verst i pris, og kvalitets navn i tillegg! Dette for å gi kjørestilen kunden vil ha for sykkelen. Original styret er fint og trenger ikke oppgradering (740mm bredt, stem 50mm langt.

20121209-225634.jpg
Det handler om detaljer i helheten. Sram lager kvalitet, men dustete v-brems konusskiver er bare primitive og unødvendige, samt gir ofte en mindre presis brems. Jeg bytter ut til flate spacere (synd jeg ikke er så nøye med kamerautstyret)

20121209-230008.jpg
Siste sjekk på alt, dekkene blei byttet til Maxxis Ardent for volum, vekt, lav rullemotstand og grep, demperne balanseres ledd smøres, wire og slanger sjekkes. Bildet er forferdelig, iPhone 3, og vinklene ser rare ut, i virkeligheten er sykkelen veldig fin og imponere for prisklasse 25k. Vi nådde budsjett med margin og det eneste som gjennstår er å demontere så lite som mulig og pakke den ned til posten. Takk til kunden som lot meg fikle med sykkelen hans… En liten overraskelse er selvsagt med på sykkelen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..