Salgsprosess: sykkel

Sving innom, se hva som er på showrommet, sleng et bein over og ta en testtur, og trill ut en drømmemaskin samme dag!

Nei, ikke hos oss.

Høres rart ut? Sånn er det hos oss. Når du har kommet så langt som å oppsøke oss etter sykkel er du allerede en som ønsker det lille ekstra. Og det lille ekstra er verdt å vente på.

Drømmesykkelen finnes jo ikke på showromgulvet, i akkurat den fargen du vil ha, med de riktige demperne, de riktige bremsene, styret og sete du er vant med, og i riktig størrelse!

Et komprimisfri handel!
Hos oss begynner det med en samtale, chat, telefon eller epost, eller faktisk i skogen! Enten kjenner jeg din kjørestil og eventuelt hvor din utvikling peker, eller så finner vi ut av det sammen.

Da går jeg i research-prosessen og leter opp noen mulige anbefalinger til deg.

Sjanger, hjulstørrelse og utstyrspakke.
Enduro, All Mountain, Sti, DH, Down Country, Cross Country, Rittfulldemper, Maraton, Grus, Cross…
29er, 27,5, 650b, blandings, mullet, pluss…
RockShox, Fox, DVO, CC…
Shimano, SRAM, Box…

Prøvetur da? Du forventer vel ikke at jeg skal kjøpe uprøvd?!?
Hva får du fra en prøvetur egentlig? Kanskje i 2006 kjente man forskjell imellom sykkelmerkene, men nå er alle sykler veldig bra!* Selv budsjettmerkene er morsomme å sykle på… å skru på, derimot.
I en viss prisklasse vil du alltid bli fornøyd, det som du like minst vil du bli vant med, endurosykler klatrer godt og stisykler tåler MYE nerrover! Utforsykler og cross country er for spesieltinteresserte.

Det viktigste er størrelse, sittestilling og demperoppsett justerer vi til din høyde, vekt og kjørestil.

Og er ikke utstyrspakka som du vil ha, så bygger vi om.

*Alle sykler er bra i 2021, men noen er anneledes!

Orange sykler, med sin single pivot bakramme er noe for seg selv. Ryktet single-pivot har er jo ganske Marmite (elsket eller hatet, ingen mellomting), og tiden Orange har brukt for å gjøre den god tyder på at det er vanskligere enn et leddsystem. Men fordelene taler for seg selv. Maskinlager er både tunge og dyre. Flerleddssystemer er såpass stive at noen ikke merker slark før ramma er ødelagt. 2 maskinlager tar kort tid å bytte/vedlikholde, og OM det blir slark er det raskt å finne og fikse.**

(**vi hadde en Orange Phase emtb ut til utleie og den gikk mange timer før det blei noe slark, og da var det bare å stramme én bolt og sykle videre!)

Geometri er nøkkel!
Hvordan vi klarte å sykle føritia med geometrien som var, er et under!! Slakere syrevinkel gir god terrengflyt og carving, bratt setevinkel setter din kroppsvekt i riktig stilling i oppoverbakkene.
Dette er spesielt viktig for hardtailstisykling! Hardtail er viktig da det koster så mye mindre enn fulldempere. Der er det få sykler å velge imellom, Orange og RockMtn har kule hardtailer ellers ligner de fleste sykler man ser på Birkenracere, noe som fort skremmer folk vekk fra å sykle i skogen!

Vekt er ut!
Sykler er lette, og du blir vant med de gram du har, funksjon er viktigst!

Erfaring er viktig!
Både din egen og selgerens sin erfaringer kan bygges på. Vi har lang erfaring i nedoverbasert sykling, og vet altfor godt hva som ikke funker, og hva som strekker glisen! Sykler koster mange kroner så vi vil forsøke å finne noe du kan vokse i, noe som gir deg mer av det du liker, og kommer til å like. Ikke kjøp en stisykkel pga vekt om du nettopp har blitt heltent på heisbasert sykling, f.eks.!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..