Single hvaforno’?

Single pivot vs linkage? Hva er best?

Kort forklart det er fordeler og ulemper med begge, sykler med ett ledd er fine for de som vil tune dempere, ledd er bra som vil ha en sykkel som er allerede tunet.

Doddy forklarer det godt her:

Men hva betyr dette for deg? De fleste sykler er linkage, 4 bar er vanligst, om det er Horst, VPP, DW eller andre, så er sykkelramma tunet til et viss formål, smarte ingeniører med bakgrunn i det ene og det andre som vil finne det hellige gral om en sykkel som kjører nerrover og kan også tråkkes oppover igjen. Det er da flott det, men når du først har kjøpt den sykkelen har du bare den sykkelen, liker du ikke kjøreegenskaper så er det lite å få gjort med det.

Se antall volumspacere, kanskje tyder på at demperen ikke fungerer som den skal?

Single pivot, altså ett ledd, har en konstant moment igjennom hele vandringen, og da kan man heller tune demperen med spacere, eller trykkjustering i hjelpekammer til du finner din sweetspot.

Et henglsepunkt.

Velåmerke nøyaktig HVOR leddet er er svært viktig, men siden 1x gir er endelig fungerende (dvs at kassetter har nok utvekslinger) så kan hengslepunktet til bakramma endelig være et fornuftig sted; altså så nær toppen av kjedet på krankdrev som mulig, for da vil man få minimal låsing av bakramma under tråkking.

Tja, man kan takke oppfinnelsen av tykktynn krankdrev og clutch bakskiftere for stisykling igrunn!

Single pivot er ikke for hvemsomhelst, det krever litt av syklisten, men med en god syklist får du bedre resultater! Men om du vil ha en fit n forget, plug n play sykkel du kan ta rolige turer i marka med bør du kanskje gå for en flerledds sykkel.

Et hengslepunkt gir selvsagt lite vedlikhold, og det veier lite også, og når sykkelen først er på verksted tar det kort tid før den er imellom beina dine igjen!

Fjær eller luft da? Og hvorfor ser jeg så mange fjærdempere hos de sponsa syklistene? —- det får være emne til en annen post 😉

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..