Trek 8000 650b!! (Mikrosesong #7-8b Custom ombygg.)

20130911-103018.jpgSå lenge som jeg har jobbet med sykkeler har jeg sett sykler og fått ‘en idé’, noe som gjerne har fått sjefen min til å sukke med oppgitthet. Men sånn er det gjerne, ikke at jeg kan sykkel bedre enn f.eks. Trek, men noen ganger får man en tanke at noe hadde vært fint med styre i den fargen, eller dekk som hadde passet bedre til sykkelens bruk lokalt. Nå er jeg min egen sjef, og det er høst og litt stille, her er en sykkel som har inspirert meg.

Det har vært mye snakk om hjulstørrelser i år, mer enn noen gang før. Vi har vel kommet til konklusjonen at en god sykkel er en god sykkel uansett, meeen hva om du har en sykkel som er kjempe fin, kan man oppgradere den med større hjul f.eks?

Litt fysikk: Over 12km/t bruker man 50% av energien sin på luftmotstand, og 2 tredjedeler av luftmotstand er syklisten, dette vet vi. Store hjul hjelper i ujevnt terreng, men hvor store og hvor ujevnt terreng? Trenger man de største til relativt jevnt underlag?

Men hva om du fikk velge? Hva om sykkelen du har kunne bygges om? Har du felgbremser så må felgen og bremsene selvsagt lines opp, men har du skiver kan du velge, så lenge som du har plass til dekkene i ramma. Alle har sett racerhjul på en mtb før, men kan man bygge om til 29er eller 650b?

20130911-103029.jpg

Enter the 8650b! Trek sin geniale terrengsykkel ‘8000‘ern er en Alpha alu ramme med 26″ hjul, Fox dempergaffel og XT krank og bakgir, SLX gir/bremser… my favourite utstyr… men 26″ er jo heeeelt ut  i Norge, så da jeg fant en på Trek sin lager fikk jeg den sånn at jeg kan selge den til en svært god pris, for neste år kommer ikke Trek med 26″ hjul i Norge nesten idetheletatt! Markedet bestemmer. 29er er jo så bra, why bother?

Tidligere har jeg skrevet om 650b hardtail på en Hardrocx sykkel, igjen why bother, men den blei fort solgt og det er tydelig at folk vil ha… Så tilbake til Trek 8000, kan den ‘oppgraderes‘? Går det 650b hjul i ramma og gaffelen?20130911-103052.jpg

Ja. Bakramma har god plass, jeg var spent på om dekket skulle subbe i frontskifteren, men det er masse plass der. Gaffelen også har bra med plass. Nå er dette en xc sykkel, men vi har alikevel satt på 2.2″ 650b Mavic Crossmark dekk (slangeløst og gitt! Men det var fordi hjulene var klare og, vel, vi var så godt i gang 🙂 ) 20130911-103124.jpg

Så hva er ulempen? Vel det er klart at sykkelen blir høyere i kranken, ramma er jo beregnet på 26×2.2″ dekk, nå er det 27,5×2.2″ dekk, altså i mm 559x54mm til 584x54mm dekk. Det er ikke mye forskjell på diameteren på dekkene, noen få millimeter egentlig, men man skal ikke kimse av det! Det er jo stor forskjell imellom 100mm stem og 80mm, om du flytter setet ditt fremover bare 5mm merker man forskjell på tråkket. Så et par cm på hjulstr bør jo utgjør noe, vel?

Kranken blir høyere da, men da bare 12mm… jaja, merkbart, men kanskje bedre bakkeklaring er fint?

Girutveksling da? Jepp større hjul gir høyere utveksling, det blir uvant, men du blir fort vant til det. 29er med 42:11 (størst foran, minst bak) tilsvarer 46:11 på 26″, jeg skal finne frem kalkulatoren om du vil, men mine erfaringer som blei 29ist i år er at det går seg til.

Pris? Nei, et XT hjulsett ligger på knappe 3000,- og dekk til 400-700,- pr stk ok, jeg syntes ikke det var så gærnt, spesielt om din sykkel blir merkbart bedre!

20130911-103138.jpgNå er det ihvertfall høst og vi, etter en superhektisk sommersesong, har tid til å pusle litt med sånt… sykkelen ser veldig bra ut så langt, den kler hjulene og ser helt riktig ut, faktisk har ikke alle som har sett den lagt merke til forskjellen!

Avbildet uten bakskifter fordi vi skal gjøre mer med sykkelen! Etter enda en grisete Birken har det vært mye snakk om singelspeed krank, altså ett drev foran, om man kjører 10 eller 11 bak er opp til deg så lenge som utvekslingen er bra. Kanskje 36 eller 38t tannhjul på kranken med 11-36 (10d) kassette er bra? Man sparer vekt ihvertfall! Og det er én ting mindre som samler gjørme og trenger vedlikhold. Mer om dette senere.

Red: sykkelen blei solgt til ei som blei like gira som meg, så enda en entusiast sykkel til entusiast syklist 🙂

Én tanke om “Trek 8000 650b!! (Mikrosesong #7-8b Custom ombygg.)”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..