26″ vs 29″

Jeg satt på ferja imorres og leste artikel i Pinkbike om 26″ eller 29″ til sti og utfor, diskusjonen om XC og Birken har vel allerede konkludert… eller har det det?

For de som ikke har fått det med seg så finnes det nå et hjulstørrelse som heter ’29er’ eller ‘twentyniner’, eller på godt norsk tjuenitommershjulsykkel’. 

29″ hjul er egentlig en 28″ felg med 50mm + dekk som gir et 6cm høyere hjul enn 26″ OG landeveishjul(!!!) faktisk er det sånn at et landeveisracer hjul, altså 28″ felg med 23mm dekk har samme omkrets som 26″ offroad hjul med 2,2″ dekk… forvirra nå?

Konseptet er ikke nytt, store hjul triller fortere enn mindre hjul over terreng, enkelt ikke sant? Men er større hjul bedre enn mindre hjul? Og om de er bedre, hvorfor stoppe med 29″ hvorfor ikke 36″, 40, 50, ja hva med ‘veltepetteren‘?

For å ha større hjul i en sykkelramme må man bygge om geometrien. Bakrammen må forlenges og gaffelen må bli høyere, og hele sykkelen blir lengre enn en tradisjonell terreng- eller landeveisykkel.

Hva er gærnt med dette?

Vel i de siste årene har sykkeldesignerne funnet ut at syklister er raskest med det oppsette vi bruker idag på 26″. Sittestillingen er optimal (tenk om du skal skyve en tung gjenstand, om du ikke lener deg mot den får du ikke noe særlig skyv), om man får større hjul så får du også et høyere styre, om ikke man kan få ned rammehøyden og lavere styrestem og styre, det er mindre problematisk.

Lengre sykkel, derimot, kan virke klumsete og vogntog-aktig. Plutselig har sykkelen større svingradius og det er ikke  bra i trang skogsstier, eller når man skal løfte forhjulet over hindringer.

Fordelene er dog interessante, såpass så at man kanskje klarer å gjøre om sin kjørestil til at man vinner på det hele.

Mere grep: større hjul gir et lengre ‘fottrykk’, altså det området av dekket som berører bakken. Dette gjør at man kan ha lavere/færre knaster og alikevel ha bra grep. Også i svingene merker man at man har bedre grep da mer av dekket er i kontakt med bakken.

Bedre demperegenskaper, større hjul, med sine lengre kontaktflater fordeler terrenget, røtter, stein osv, over mer gummi gjør at man ikke behøver så lang vandring, i teori da, noe som er bra, fordi med større hjul blir sykkelen høyere, og det blir lengre ned til bakken når man må sette ned en fot, også blir det prøblemer med, og her blir det teknisk, kjedevekst. For når man har støøre hjul, må kranken senkes i forhold til akselhøyden, det gir en annen vinkel på bakramma som gjør at kjedet strammes/slakkes når bakdempingen jobber. Dette er ikke så mye problem for Specialized sin 4-bar linkage med Horst link, men blir ikke optimal…

En annen ting å tenke på er girutveksling, men det skal jeg komme tilbake til i en annen post om 2×10 vs 3×10 gir.

Diskusjonen blir nok aldri ferdig. Selv mener jeg at man blir nok vant til det. Til Birken og grusveiritt vil 29er vinne over 26″ hjul, såpass så at for neste år tar jeg nesten ikke inn 26″ hjul stivrammet sykler over 7500,-, og har 29er fra 5999,- (har de inne allerede!!) MEN husk at 26″ gir nok fortsatt litt sterkere hjul, og ungdommer som vil herje litt bør egentlig ha en standard offroader.

Offroad hybriden er nok dø, men gateracer, eller landeveisykler med flate styrer er super kjekke.

Og til sti og dh da?

Jeg har en stor kompis som sykler 29er stisykkel, han kommer frem der jeg ikke kommer frem, og sykler ned der jeg sykler ned, men sorry E. 26″ er nok fortsatt kulere og stiligere i stien og dh. Min mening bare da 🙂

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..