That MULLET Tho!

I sommer var det mye snakk om 27,5/29″ hjulstørrelseblandede sykler, aka «mullet’er».
Vi bygde en og fikk resultater!

Når syklister ikke sykler liker vi å surfe og fordele våres meninger og erfaringer. Så når UCI åpnet regelen for at det skulle være lov å ha forskjellige hjulstørrelse foran og bak på sykkelen tok det AV på internettet!

Men HVORFOR?!?!
29ere er raskere, 27,5 er mer lekne. Det er tommelregelen. Det kan hende at din kjørestil gjør da at 27,5 blir raskere for deg da du mestrer terrenget bedre, eller at 29er blir mer leken for deg fordi du trenger mer fart for å trikse, men hvorfor blande?

Jeg er ikke så glad i å komme med en mening om noe jeg ikke har prøvd, og med mitt navn og rykte blir jeg lett siktet for det minste feil, så da en seriøs kunde lurte på om jeg kunne bygge en «mullet» leste jeg en test eller 2 før jeg sa ja.

Eller 3…
Eller 7 faktisk, jeg husker ikke hvor mye jeg leste og så av videoer, en ting som kom frem var at det var lite forskjell egentlig, men en ting var felles også, det testet det for folk som var gjennomsnittshøyde.

Du skal være ganske lav for å ikke kunne sykle 29er sies det, så sant du ikke sykler i grov terreng og er aktiv på sykkelen, og denne kunden er faktisk ikke veldig høy.
Hun ville ha bedre resultater i enduro, og ville helst ha hatt 29er, men det hun hadde prøvd av det sleit shorts, for å si det sånn!

På testene byttet de ut 29er bakhjul med 27,5. Det ga slakere styrevinkel og lavere bakkeklaring. Klart sykkelen blei litt raskere og drift’igere pga det, men særlig raskere blei de ikke.
Jeg ser det som å nedgradere en 29er.

Jeg ville oppgradere en 27,5!

Da jeg kontaktet Orange fortalte de meg rett ut at de hadde en mullet for 2020 sesongen, men den skulle komme fra Medium oppover. Hurumph. Og selv om syklene deres kommer i ramme og utstyrspakker kunne de dessverre ikke dele opp og sende meg 27,5 ramme med 29er forhjul og gaffel.

Jeg kontaktet Fox Norge, Cyklon, og joda, de ville gjerne bytte likt med den gaffelen som skulle komme med Orange Five’n kunden hadde forelsket seg i. DET er imponerende service i 2019! Thx guys, you ROCK!

Men hvor mye vandring?
Igjen måtte jeg lese meg litt opp. Aksling til krone avstand er lang på Fox gafler fra før, men etter mye om og mén fant jeg ut at 140mm vandring 29er gaffel var bare en tanke lengre enn 150mm 27,5 gaffel. Større forhjul utgjorde en ekstra 15mm i tillegg, men allikevel ville jeg ikke ned til 130mm vandring for sykkelen skulle tross alt brukes i enduro! 140mm 29er tilsvarer 160mm 27,5 vandring, sies det…

Vi fallt for en Orange Five  fordi 150mm vandring er nok når man ikke veier all verden, og den blir lavere også, og vil klatre bedre. Factory pakka ga bedre dempere foran og bak: Fox Float X2 Factory og 36 Factory, begge i kashima.

Cyklon kunne sende oss en tilsvarende 29er gaffel, og jeg kunne bygge om forhjulet med større felg og lengre eiker…

Men potensialet for feil kunne være dyr! Teste selv!
Heldigvis har kjæresten til kunden 29er endurosykkel så vi kunne ribbe den for frontparti og sykkelen kunne testes som mullet. Jeg ville at kunden skulle prøve den først som standard 27,5, og så med 29er foran, så jeg ribbet min sykkel så original gaffel og forhjul ikke måtte brukes. Brikker måtte på plass!

Sykkelen kom, og blei montert med omhu. Kunden kom fra Bø i Telemark (+2timer med bil), været oppførte seg, og lett oppsett blei gjort.

Så syklet vi en tur.
Første inntrykk på Orange er uansett annerledes. Så super plush/smidig/smooth som bakenden er så glemmer man hjulstr uansett, og sykkelen blei bare bra. Vi tok en halvtime i #stabbestadstier «Paraplyen», som er selvsagt en kort tur, men man var bare ute etter et inntrykk.

Mullet me up, Batman!
Da vi trillet tilbake til verkstedet var det prat om mullet var nødvendig, men vi hadde mulighet så en kjapp halvtime senere var sykkelen til kjæresten slaktet, gaffelen senket til 140 og Orange Five’n vare i live!

For å komme til stiene må man sykle ca 1km grusvei, og allerede her merket jeg at mullet trillet fortere enn tidligere, jeg måtte tråkke på litt, og måtte ikke bremse mine ekstra 35kg (and the rest) i nedoverbakkene så mye.

I stiene vare det enda bedre, den var smidigere, MERKBART så. Klar kunden var litt mer vant med sykkelen og stien, men inntrykket var bra. Jeg hadde sagt at det ville enten være ok, eller jævlig! Ok kunne vi jobbe med, det andre ville aldri bli bra.

For å si det sånn det mer enn bare OK!

Vi syklet mer enn bare en halvtime. Og kjæresten fikk ikke sykkelen tilbake, Five’n skulle taes med hjem, sa kunden bestemt, mens jeg bygget om forhjul og fikk inn gaffelen!

Det var i sommer, hvordan har det gått siden?

Sykler du enduro så har du kanskje fått med deg den wasabi grønne Orange’n alle snakker om, det er ikke lett å se den har stort forhjul, men den har vært topp 5 i alle ritt siden, og kunden, smiler og smiler!

DET er resultat det!!!

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..