Når jeg ser på instagram ser det ut som jeg ikke har gjort annet, og det er nesten sant siden sommeren 2017. Demperservice, demperservice, demperservice… jeg har alltid likt å se hvor pene dempere er på innsiden, der få andre ser.
Det er faktisk det hele filosofien bak instakontoen @theRealTopTubes, når jeg tar service på dine dempere og setepinne tar jeg bilde, stortsett, dvs om jeg har tid.
Her er noen leksjoner jeg har lært (og noen jeg visste fra før)
Performance
Det er også en god del å hente på å få renset og nysmurte demperne og setepinne, de blir et hakk mer smidig, det skal mindre til å få det første bevegelsen i gang, de «nøler» ikke når du trenger de.
Oljeskift skader ikke heller! Luft i oljen gjør at demperenheten ikke bremser bevegelsen jevnt, og du kan oppleve bunning og gynging. Mange ganger har jeg hørt det gå fra «drittdemper» til «hva har du gjort?!?» og «jeg har faktisk bedre stravatider etter servicen!»

Slitasje
Måten dempere og setepinner er laget gjør at man ser ikke slitasjepunktene. Klart du kan få en ripe, men det er skade og ikke vanlig bruksslitasje. Innenfor støvpakningene, nede der indregaffelbein glir opp og ned langs bushings, ja, får du møkk ned i der blir det fort stygt.
Og dyrt!
Innebein er presset og limt inn i gaffelkrona, og koster fort 3500,- oppover. En service til knappe 800,- er jo laaaangt billigere!
Verdi
Som nevnt over en service koster ikke all verden. Demperne dine er noe av det dyreste du har på sykkelen din. Du har betalt dyre penger for sykkelen din, det er dumt å ikke få igjen i performance for å spare en brøkdel av hva sykkelen kosta.
Én service i året
Er en minimum. Alt ettersom hvor mye du sykler. Altså noen burde gjøre oftere! Selv om du sykler lite bør du sjekke om smøringen har tørket vekk. Hold sykkelen ren, vask med sykkelsåpe, og spray indregaffelbein med silikonspray (for sykler). Ikke spar på sykkelspesifikke vaskeprodukter, dette koster mer i lengden.
Langvandring kort serviceinterval?
Og vise versa?
Faktisk ikke. Lengre vandring gjør at slitasjen er fordelt utover et større område. Derimot de verste demperne vi ser er kortvandrings maratondempere. Mange mil, og mye i låst modus, gnukker og gir varmegang til det faktisk smelter bushings og overflate.

Ikke vent!
Sesongen er kort, så det er bra at flere tilbyr demperservice. Ikke vent til vinteren, høsten, rett før ritt. Bare gjør det. Vi får ut demperservice på under 4 dager vanligvis og raskere om det er behov. Bring er raske med levering, og det er landpostbud også!
ALLTID test før det virkelig gjelder!
2 ganger i år har kunder insistert på service rett før ritt. Gammel utforsyklist som jeg er så har vi 2 regler, skru aldri rett før ritt, og aldri ta den siste turen! Jeg er en erfaren mekanikker, men om shit skal skje vil det skje rett etter service. Alltid kjør inn nytt utstyr, eller nyskudd utstyr ordentlig FØR ritt eller viktig tur!
Ikke bekymre deg
Sykle og ha det fett! Slædd, hopp, dra på, klatre i låst modus, bunne, hucke, og bruk sykkelen for det den var markedsført for! Det er ingen vits å være forsiktig; står det enduro: kan det brukes til utfor, står det trail: kan det brukes til enduro, står det xc: kan det brukes til sti! Ta service når du kan, utstyr tåler mer enn du trur.
