Burde være vi mer som mxere?

«Kjør én time, skru i to» er en regel jeg en gang hørte da jeg hadde venner som kjørte cross. Har du hest er det enda mer arbeid i forhold til glede, noe av det som er kult med tråsykkel er at man kan sette den vekk våt og skitten og ta den frem 3 måneder senere og sykle en tur uten mer enn litt kjediolje og luft nederst i dekkene. Men stemmer det?

Har det noen gang stemt egentlig?

Jeg vet om minst ei som blir kraftig provosert over mitt påstand om arbeid/glede ratio fordi det å ha hest handler ikke bare om å ri beistet,  å måke møkk og stelle tenner/poter/pels er arbeid i mitt sinn, men det er visst lykkelig arbeid. Og det kan jeg forstå egentlig.

Da vi flyttet på landet og kjøpte oppussingsprosjekt å bo i hatet jeg hvor mye det var å gjøre, men nå liker jeg faktisk å fikse og ordne på det. Men før jeg visste hva jeg dreiv med var det stress jo, jeg ville ikke gjøre feil og ødelegge noe (verre enn det allerede var).

I følge artikkelen var motocross folk flinkere til å skru enn syklister. Å skifte stempelringer, rense forgasser, justere dyser og skifte olje i dempere, var noe man måtte bare gjøre, og noen ganger ute i skogen! Og med antall dubbeditter på moderne sykler burde syklister være flinkere enn det de er.

Jeg har jobbet i sykkelbutikker mange år, og blei stadig overrasket over folk som ikke visste at det var luft i dekkene, eller lot sykkelen stå ute om vinteren. Men egentlig var de fleste veldig flinke OG koste seg med stelletid på sin favoritt sykkel.

Men burde man klare å serve setepinne eller dempere selv?

img_5020Slitte nøkkelpinner i en RS Reverb Stealth, de blanke er nye.

En del kommentar på nett vil ha frem at sykkel er blitt for innviklet, og singlespeed med felgbremser er bra nok i massevis. Sant nok, kanskje, men mp3 ER bedre enn vinyl når du skal jogge med musikk i ørene, og jeg kan ikke lenger sykle i skogen uten bakdemper og setepinne.

Det er klart at en hver inginør vil forsøke å finne den enkleste løsningen til et problem. Skal man tjene penger i et konkurrerende marked må designen både fungere, være billig i produksjon, holde lenge, men ikke for lenge. Ikke lett.

Husk også at produsentene tjener penger på salg, ikke reperasjon. Det er butikkene med verksted som eventuelt gjør det, men etter min (lang) erfaring er det mer moro med fornøyde kunder enn gjengangende kunder på verksted. Alle har en følelse på hvor lenge noe bør holde før det serves.

Ingenting er laget for å være vanskelig å skru på for å være ond, men kriteriene vil nødvendigvis gi utfordringer. Pakninger må være tette så vann ikke kommer inn og ødelegge før garantitiden er ute. Hydraulikk må flyte lett, men være sterk.

Å lufte hydraulikken øverst i en Reverb er innviklet og frustrerende om IFP’n flytter på seg eller om man får noen bobler under. Og da det er forskjellige modeller i forskjellige størrelser så må man måle inntil 0,5mm på oljenivå for å få riktig respons på systemet.

Det er ikke en dårlig design, tvert imot, det er et system som fungerer veldig bra, om det er nøye skrudd/montert/servet.

Så hvor mye burde man kunne gjøre selv? Og er det noe galt med å sette det vekk til repp?

Jeg vet hva stempelringer er, og hvordan å bytte de, men ville ikke gjort det på motorsykkelen min, jeg er redd det ville være farlig i den farten min motorsykkel går (fartsgrensen, selvsagt, men det er raskt nok!). Men hadde jeg bare hatt plass til å skru, riktig verktøy, tid og bruksanvisninger så!

Og sånn er det med hydraulikken, setepinne og dempere. Kjør på, hvis du har alt, men husk at små tabber på finmekanikk kan koste store summer. Og siden designen er såpass bra så rekker man kanskje ikke bli innøvd på noe man gjør én gang i året.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..