Stuckdown: Har du negativlufttrykk?

Får du fullvandring på gaffel eller bakdemperen din? Synes du gaffelen din ser kort ut? Må du ha altfor høyt lufttrykk for å få ok sag? Da høres det ut som negativluftkammer har sugd inn mer luft enn det skal ha.img_4677Alle (vanlige*) teleskopiske dempergafler har en indregaffelbein som sklir opp og ned, inn og ut, av ytregaffelbein. Fjæret er øverst, så er det et stag som holder det hele sammen. Staget går fra fjæret, igjennom en stempel ned til bunn av ytregaffelbein. Stemplet staget går igjennom har pakninger og gjør at man får en viss topp-ut fjær som gjør at ikke gaffelen klunker når gaffelen er på full vandring.

MEN om du treffer ting hardt kan luft bli sugd inn i dette kammeret og man kan få for høyt trykk og dette dytter gaffelen sammen slik at du får mindre vandring for samme fjærvekt/psi.

img_4678
Plassen imellom SA Piston og SA Seal Head er lufttett, men kan suge inn mer luft under hardkjøring.

Det skal være en liten bulk i gaffelbeinet som skal virke som en overtrykksventil og man kan, ved å dra forhjulet vekk fra styret, tvinge SA stemplet forbi bulken slik at overtrykket blir vekk.

Stortsett, da, har man fått «stuckdown» er det på tide med en service. Enten er det for mye skitt i kammeret sånn at bulken er tett, eller at SA pakningene er slitte og slipper luft inn for lett. En demperservice med rens og deilige nye smøremidler vil gjøre dempingen smoothere og da vil det ikke bunnes så mye.

Man kan også spørre seg selv om man bruker sykkelen til riktig bruksområde. De fleste som er plaget med stuckdown har 140-160mm vandring, altså sti/endurosykkel. Og selv om det er digg å huske med disse, er de jo egentlig ikke laget for det. Klart at enduro har utviklet seg, og flere fartsetapper nå ligner utforløyper OG at flere utforritt har hatt endurosykler iblant topp10, men husk at proffene skrur hele tiden.

I min mening er hele stuckdown/negg luft fenomenet tegn på en litt hastedesignet demperenhet. Det var verst med bakdempere for en 5-7 år siden da nye merker kom med bakramme konfigurasjoner som la for mye trykk på enkle demperenheter. Nå virker det som det problemet er mer eller mindre vekk, men det har gått over til gaflene.

Det kjøpes flere og flere sti/enduro sykler nå og kostnadene må ned med konkurransen. Dette er et problem som kommer med de rimligste gaflene, Fox 34 (til en viss grad) og RS Pike. 36 og Lyric er ikke så plaget, men er også tyngre og dyrere. DVO har et annet system (de har flere annerledes løsninger som gjør de merkbare smidigere). Hmmf, hva skal man gjøre?

Kjør demperservice. img_4676
Denne 34’n hadde stuckdown sånn at brukeren kjørte med over 100psi!!

img_4674Denne Pike’n hadde skitt i neggkammeret som hadde tettet bulken.

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..