#rufusanbefaler Remedy Enduro

Det er ikke så ofte jeg føler jeg vet bedre enn bransjen lenger, både fordi bransjen kan selvsagt sakene sine bedre enn lille meg, men også fordi jeg er eldre og har mindre å bevise…MEN det er lov å bli ivrig på en ide. Men ok, det er ikke min ide så mye, men jeg har veeeldig lyst å prøve det. Mye men her.

Litt bakgrunn:

Tidligere har Trek Norge hoppet elegant over Remedy8 da 7ern (ca25k) var ok spec’a  for penga, og 9ern (ca 40k) perfekt (XT, dropperpinne, skikkelige dempere), og 8ern var hverken her eller der.  I 2016 får Trek sin Remedy 8 såpass bra spec at man må ikke hoppe over den. Såpass at jeg har bestilt en sånnen til megselv!

Jeg har igrunn aldri hatt noe til overs for kjerrehjul, jeg sykler ikke grusvei og er fortsatt under 45 år, men så fikk jeg prøvd Remedy29er i 2013 og fikk lekte meg masse på den. Den var rask, effektiv og utrolig leken. Ting skjedde og jeg fikk ikke lekt meg ferdig med den. Det jeg ikke likte med den er blitt forbedret, at den var tyngtrådd og at hjulene var kanskje litt spinkle (dvs at jeg FØLTE de var spinkle?) Nå får den breiere boost nav for 2016 som stiver opp hjulene betraktelig.

Så til ideen, og forklaringen bak gårsdagens Instagram:

Justin Leov sin Remedy 29er koster sikkert en gezillion kroner og det er bare riktig at stjernene skal ha det, men kan man bygge en replika på budsjett?

Ved å starte med en Remedy 8 29er får man jo en Alpha Platinum aluramme, lett, stiv og sterk… og ca 15tusen billigere enn carbon. Ellers har sykkelen 1×11 gir fra Sram sin nye GX1 gruppa, bremser fra Shimano Deore, KindShock setepinne og Fox demping foran og bak.

Hjulopphenget til Trek er digg på smått og stort, og nå har de nye bakdempere uten to-kammers systemet da Fox har utviklet Ewol som gir samme funksjon uten DRCV hakket (som du må være geeknerd for å kjenne uansett). 140mm vandring foran og bak.

Styret er er 750mm og stem er 70mm i 19″, og hjulene har, som sagt, breiere nav og da breiere imellom eikene.

Remedy som stock er super bra til sti og enduro, men hva om…

 

Hvorfor oppgraderte Leov sin? Vanligvis til enduro anbefaler jeg 160mm vandring, men det er få 29ere som har så mye vandring da de blir veldig høye. Det er også sånn at 160mm vandrings sykler har passert en magisk grense fra lett til sterk, men er man smooth kan man vel sykle enduro med ‘bare’ stisykkel?
Det spørs jo på kjørestil, ‘huck to flat’ approved er vel ikke nødvendig for de fleste av oss, men det handler om fart.

Så hvis man kan heise fronten til 160mm vandring på en 29er, men beholder ‘bare’ 140 bak får man carving vinkel på styringa. Kort stem vil avbalansere og gi kjappere respons der slak styrevinkel vil gi stabilitet i fart. Bredt styre i 750-800mm vil gi deg klatre-moment, og grøvere dekk vil fjerne punkteringsfrykt. Putter vi på større bremseskiver og luftavkjølte bremseklosser, og tuner bremsene her så kan det være digge stoppere fra Deore da ja…

Hmm, dette er relativt rimlige oppgraderinger, bortsett fra gaffelen som må byttes, men skulle du gjort det ETTER du hadde kjøpt sykkel ville det koste tusenvis av kroner. Og det er det som er tanken bak Instagram’n min: å kunne lage en Top-Tubes spesial sykkel og at DU kan få oppgraderingene INNEN veil.prisen!!

2151600_2016_A_1_Remedy_8_2912434140_10153159398046898_1005141171_nUtrolig hva man får til med bilderedigering!!

SÅ hva gjør vi med gaffelen og dekkene? Kanskje en Fuel Ex med 140 foran og stidekk?

Hey, ta deg en God Jul, ta deg en sykkeltur innimellom og, det skal jeg!!
R.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..