Racersykler på landeveien, det er ikke noe som er mer pur enn det. Det du tråkker inn kommer ut i fart… eller?
Mye vil jo gjerne ha mer og utviklingen går mm for mm, gram for gram, men hva med luftmotstand?
I lang tid har man sagt at over 12kmt så bruker man 50% av energien på luftmotstand. Men hvor glatt må den lille sykkelen være iforhold til kjøttklumpen opppå?
Cycling News Weekly har testet på en enkel og ganske objektiv måte og funnet ut at aerosykler ER raskere!
Resultatene:
Canyon Ultimate CF SLX
- At 200W the Canyon travelled 5150m at an average speed of 30.9kph
- At 300W the Canyon travelled 6055m at an average speed of 36.3kph
Cervelo S5
- At 200W the Cervelo travelled 5425m at an average speed of 32.6kph
- At 300W the Cervelo travelled 6490m at an average speed of 38.9kph
Moro med test, og spesielt når de ikke en gang tester de beste syklene på markedet*, nemlig Trek Madone vs Emonda, eller Bianchi Oltre vs Infinito.
Les artikkelen her Aero vs Lightweight
(*etter min mening, og jeg har rett bestandig)