Hva skal jeg med fatbike?!? (*redigert)

Urk, det er mye prat om fatbikes om dagen, noen blir sure, noen synes de er søte, selv er jeg fasinert. Men hva skal man med enda en sykkel?DSCN4799

(Den første i en rekke artikler som er kanskje litt provoserende.)

Først litt bakgrunn. Fatbike er et begrep for sykler med fete dekk, altså 26″ (vanlig/gamle offroad dim) med 3,8″/ca. 10cm dekk og bredere, eller 29″ med 3″/ca. 70mm brede.

De blei først utviklet til snø, men funker også på sand, så ritt som tvers-over-Alaska og tvers-over-Sahara blei plutselig mulige. For gærne folk, liksom, sheesh!

IMG_0287Tidlig fatbike, ja det er flere felger ved siden av hverandre der…

Mytene: Det er noen spørsmål vi møte mye.

  • Fatbikes er tunge. Nope, dekkene er store og ser tunge ut, og såklart sammenliknet med en racer på 3,5kg er de det, men stålrammet sykkel innefor 14kg er ikke så ille.
  • De triller dårlig. Hele konseptet er basert på store dekk, med lite luft, men pumper de opp til 15psi går sykkelen fort. Birken har vært syklet på fatbike på 3:15!!
  • De funker bare på snø. De funker over alt. På sti er de morsomme, men det finnes sykler som er raskere her…
  • Man kan sykle i løssnø. De feite dekkene flyter godt på løst underlag, emn alikevel er de begrensninger. Preppa skiløyper og inngåtte gåstier er best. 

Men for oss vanlige dødlige da? Hva skal jeg med fatbike?

Da jeg først fikk opp øyne for fatbike ville jeg ha den for å forlenge sykkelsesongen. Jeg er glad i å gå på ski, men savner sykkelfølelsen. Fatbiken leverer der, om du finner passende underlag. Der jeg kanskje trodde jeg skulle kunne sykle i løssnø blei jeg skuffa, men skiløyper er supermorsomme, bare husk man er gjest der og vike for familier og seriøse menn 35-50år, alle andre vil nok stoppe og slå en prat!! 🙂DSCN4816Det blir ikke betydelig spor av fatbike dekk.

Terrengsykkel funker også i skiløyper, men skjærer spor her og der. fatbikedekk lager lite spor, og gir ingen carving overraskelser.


Gautefall om påsken. «Blir du ikke sliten?» spørte de, «Nei, jeg har sete!» svarte jeg… ikke sykkelen for de innadvendte…

Men det var på våren at fattie’n våkna godt til. Da snøen var ubrukelig til ski, og gjørma for dyp til smale hjul. DEN overgangen var plutselig morsom, og ikke så frustrerende som å gå og vente på at det skulle bli bart i skogen. Tiden blei heller brukt til å oppdage nye stier. Og styrken jeg fikk fra å tråkke sakte blei godt å ha når det blei faktisk bart nok til smale hjul.

Enten om du er ivrig landeveis- eller Birkenist, vanlig mosjonist eller hardbarka stienduroterrengsyklist er fatbike noe du bør ihvertfall prøve. Fatbike er anneledes og krydrer hverdagsyklinga. Man sykler gjerne saktere, noe som er bra når kulda kommer og vindavkjølinga krever mye av bekledningen. DSCN4801
Feite dekk gir gode opplevelser, langt etter at vanlige sykler slutter å funke…

De feite dekkene gir så mye mer enn man trur. Så mye grep at man kan virkelig prøve seg på våte røtter og stein, gjørme eller tilogmed tør grus. Javel, sykle sakte, reis deg opp og prøv deg. Og når du er tilbake på sommersykkelen er du modigere og raskere. Nesten som å sykle trials, uten de ubrukelige lave girene.

Fatbike tips og råd:

  • Kjøp heller sykkel litt for liten til deg. De store hjulene gjør sykkelen større enn du trur.
  • Ha med deg slange og god tid. Fatbike handler om lufttrykk. Slipp ut luft av dekkene og se hvor mye grep du kan få… men skulle du punktere kan det ta lang tid å pumpe opp igjen.
  • Bredt styre gir bedre balanse.
  • Husk at turen er målet!
  • (*Redigert/Tilført) Pedaler: Snø liker ikke klikksko, jeg anbefaler flatpedaler, og at man lærer seg å sykle med de, kanskje du overrasker degselv…? Mer om dette i en annen post…
  • (*Redigert/Tilført) Gyngehest: Fatbikes gynger på de store udempede dekkene, lev med det, lær deg smooth kadens på flate partier og å sykle uten at det gynger!! Dette vil betale for seg til sommeren igjen!! Mer om dette i en annen post…

Fatbikes er bare morsomme. De minner om de første terrengsyklene, da vi syklet i flannel skjorte og turstøvler, med kart og kompass. En ekte tursykkel som kan gi flere naturopplevelser enn du skulle tru.

Her i sjappa har vi de beste varene fra de beste leverandørene. Vi fører DBS sine som også har til barn!!! (20″ og 24″ hjul), men også Salsa og Charge. Salsa har fulldemper som er mer populær enn tilgjengelige og prsiet til 42000,-. Engelske Charge koster 11 og 12000,- inkl. 2000 lumin og din første slange…

DSCN4815 DSCN4814 DSCN4812 DSCN4808 DSCN4807 DSCN4806 DSCN4805 DSCN4804

DSCN4789Vinteren blir ikke såååå lang med fatbike.

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..