1×10 extender.

Hvor mange gir trenger man? Det hele startet med ett gir, og så et bakhjul med ei tannhjul på begge sidene sånn at man måtte stoppe, ta av hjulet og snu det og montere igjen for oppoverbakker (husk å stramme kjedet!!

5gir, 10gir (2×5), 18 (3×6), 21 (3×7), 24 (3×8), og så begynte vi å fikle selv med å ta vekk det ytterste tannhjulet for heller å kjøre 2×9, eller 1×9 til utfor… men det er jo ikke antall gir som gjelder, det er jo utveklsinga. Hvor tight skal det være imellom girene og hvor lavt eller høyt trenger man?

I forrige århundre hadde vi Mammoth Mtn utfor der syklistene syklet over 100kmt, gjerne med 60t tannhjul foran, så fant vi ordentlig terreng og kanskje toppfarta –der du faktisk tråkker- er lavere. Så hva trenger man?

Men SRAM sin 1×11 kunne man ha 10-42t bak og ned til 28t på kranken, men for oss som ikke sykler til månen og var vant til 32t (midterste tannhjul på kranken) og 11-36t hørtes det veldig overkill ut.

Ok dette begynner å bli riktig geeky, og jeg trur jeg avslutter diskusjonen her før jeg tar frem Excel arket mitt igjen… men jeg nevner bare hjulstr og at det er også en stor faktor i dette… også tråkkfrekvens, og hvor harde dekk du har.

Pust.

Selv har jeg hatt 32 foran en god stund, på 26″ hjul. Da jeg gikk opp til 29er ifjor sleit jeg veldig, MEN mtfu og trente til det funka her i området. I vinter syklet jeg 27,5″ sykkel med 30t foran (som midterste) og det var ok. Men rart, 32 virker bare best for meg, selv om det skal jo ikke ha noe å si…

I sommer har jeg hatt 30t foran på stisykkelen, og 11-36 bak, og kommet frem både her og der. Jeg hadde lest om…

(…Pause fra skriving i noen år, jeg mistet interessen i det jeg selv skreiv, men det er gøy å kikke på dette igjen i 2018 og huske hva jeg mente!!)

…»extender cog» og fikk mulighet til å prøve det. Plutselig hadde jeg en 10delt kassett med 11-42, man måtte bare ta ut et tannhjul nærmere toppen da. Jeg valgte 17t og syklet igang!

Til sti var det digg, kom frem i brattere terreng, kunne sykle lengre, det så tom litt kult ut. 17t’rn da? Jeg faktisk savnet den! Når man beefer på pedalene ned en bakke og utveksling går fra for lett til for tungt så blir man litt satt ut, men det var verdt det jo, for å kunne sykle i levere gir.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..