Birkebeiner, hva anbefaler vi? Sykkel. (edit)

Ja det er den tida igjen! Du har medt deg på nordens største sykkelritt og har trena så mye som du kan, er det noe måte å kjøpe deg en bedre tid?

Det som er gøy med sykkelsporten er nettopp svaret på det spørsmålet, for selv om det er den som er opppå sykkelen som må gjøre jobben, så må utstyret alikevel holde mål for å få deg i, øhm, mål.

Før var det masse snakk om gir XT, XTR, X0 X9 osv, men nå er det meste av gir veldig bra, men det er stor forskjell i rammer, gaffel og hjul. Vi kaller det nå ‘platform‘ for det er det du skal trampe på for at å komme frem. Deler man platformen opp i komponenter uten at alle funker sammen vil du ikke få noe bra tid, f.eks. stiv ramme, men for myk gaffel eller hjul og vitsen er vekk, også omvendt. Det er vanskelig å snakke om den ene delen uten at den andre.

  1. Hjulstørrelse, for å snakke kort om noe ingen blir enige om 😉 Store hjul ruller over større hindringer. MEN om ramma og gaffelen ikke gir deg bra momentoverføring vil du ikke få noe fordel av dette. Da er det bedre med mindre hjul på en rask ramme/gaffel kombo. Dempergaffel og 29er hjul med 15mm gjennomaksling, f.eks. gir mye bedre kraftoverføring fordi mindre blir vekk i sidelengssvikt (torsjonstabilitet).
  2. Gaffel: Stiv? Luftfjær? Oljedemping? Låsbar? Konseptet er å la bevegelsesenergien få så rett vektor som mulig. Om man tenker runde tall, 100kg som skal bortover på parkett har bare akselerasjon og bremsing å bruke energi på, men bytter du parkett med dårlig asfalt eller grusvei, eller terreng mister man energi på at den 100kg skal bortover OG opp og ned. Derfor snakkes det om dempet og udempet vekt. Sitter du som en potetsekk på setet hele tiden vil det gå saktere enn en som fjærer med armer og bein… eller dempergaffel og bekdemper.Faktum: så lenge som du sitter foran bakakselen så vil du få demping i setet bare med dempergaffel.

    Mister man ikke energi med demping da? Jøss så mange ganger jeg har hørt dette! Ja gjør man det? Om gaffelen gynger når du tråkker så mister du noe energi ja, men 2 ting bør gjøres om det gynges:  gaffelen må stilles inn til ditt bruk (vekt, høyde og kjørestil), og du må jobbe med teknikken!

    Bedre uten dempergaffel da. Vel, hvor blir det av gyngingen da? Slutter det, eller går det bare igjennom dekkene? Og er det ikke nok demping i dekkene?
    Tja, 2,2″ dekk har da 2,2″ vandring, i teori, men lite demping, det er bare fjæring uten styring og der kan du miste litt energi! Heller en bra dempergaffel der noen hvit-frakk kledde nerder har brukt mattematikkologi på dette problemet, enn en gummibelg! La dekkene ta seg av grep og rullemotstand og la dempingen ta seg av støtene…

    …Om man er potetsekk da. For er du flink til å stå/dempe med armer og bein så kan man kjøre veldig fort uten å måtte bære på demperenheter.
    Men fordeler med demping er der, vi har det både i biler og motorsykler, tja i alt som beveger seg bortover om du tenker deg om. Om du ser hvor gyngingen skjer kan du jobbe med det.

  3. Joda, jeg rabla visst litt om rammer under gaffel da… men en bra ramme emd geometri til store hjul er ettertrakta da, kranken så lav som mulig til å gi en lav tyngdesenter, men høyt nok til at du kan tråkke uten å slå nedi, og en gaffelvinkel som gir stabilitet i høy fart men også funker i lavfart.

Til hvert sitt bruk da. Landeveisykler er ikke dempet, vel det er jo lagt inn rake i gaffelen, og det er luft i dekkene, eikene osv, men de er til veien da.

Birken da? Stortsett grusvei jo. En grusveisykkel, Hardrocx sin Helium 27R har bra gir og bremser, men da har fjernet dempergaffel til fordel for carbon og lav vekt. 27,5″ hjul ruller bra nok og jegf tviler ikke på at dette er en rask sykkel over fjellet fra Rena til Lillehammer. Men du vil bruke en del energi på å ikke bli mørbanket.

Jeg liker å anbefale Trek sin Superfly100 serien. Den er tyngre og koster mer, men vil gi en bedre tur om man ikke er i OL form. Jeg sykler mye selv, men foretrekker å sitte og tråkke, spesielt på den distansen. Etter 6mil med grusvei var jeg for sliten til å stå, men hadde for vondt for å sitte, det gikk utover totaltida mi, (jepp, jeg har syklet Birken ruta) med min 26″ hardtail (selv med titan ramme som fjærer en del). 29er hjul med 100mm vandring foran og bak og Fox CTD (Klatre, Trail og Nedover) innstillinger ville gitt meg langt bedre tid! Da snakker vi en gjennomtenkt platform… til mitt bruk… og det måtte ha vært i riktig størrelse og riktig stilt inn til meg til det rittet.

20130703-153043.jpgIn the blue corner: HardRocx Helium 27R: 650b/27,5″ hjul, carbon gaffel og stiv ramme. Rask og lett. 19400,-65220In the red corner: Trek Superfly 100 Alu Pro: 29″ hjul, 100mm smart vandring foran og bak. 29999,- Hvem er best?

Andre anbefalinger:

Bruk pulsklokke, ikke la deg rive med i starten og ta i for hardt for tidlig. Rolig start og du vil ta igjen amatørene!

Service og vedlikhold, for å komme først i mål, først må du komme i mål! Teknisk feil på sykkelen er flaut!

Oppsett, oppsett, oppsett! Ikke kjøp en god pris, kjøp en god sykkel! Pass på at den passer til deg og få den satt opp til deg!

Tren, og spis effektivt. Hør med en PT, ikke les tips på nett!

Heavy is reliable: heller en tyngre sykkel som funker enn en lett en som kommer halveis og knekker. Flaut!

Se an været, er det dårlig vær vil sykkelen slites veldig fort! Ja, jeg sa det høyt! Men det er stor forskjell på en time i regnværet på sti aleine og 5 timer i gjørme og våt grus/sand på din flotte presisjonsmaskin!

Post Script! Dette kan leses som om jeg er imot HardRocx’n, jeg er ikke det!! Jeg elsker at sykler er så variert og fasiten så uklar, fysiske regler brytes fordi det er så mange variabler, skap din egen fasit!! 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..