Enduro Erfaringer

20130613-230535.jpg
skomakerens barn, jeg anbefaler alle å etterstramme bolter… Selv mistet jeg to krankbolter og da jeg sjekka resten av sykkelen var mye annet løst også… Lær av meg!

Det sies at stisykling ikke har sin plass i vanlig sykkelbutikker, men dessverre for de som sier det, er jeg interessert og sykler sti for både å være aleine og slappe av, eller for å være sosial og lære sammen med andre hvor mine grenser går for både kondis og kroppsbeherskelse. Men det er lizzom ikke ordentlig trening, man må sykle birken eller landevei for å ‘trene’.

Så da jeg prøvde enduroritt i Skottland i 2010 visste jeg at jeg her var noe jeg ville prøve mer, men hvor var rittene i Norge? Nå har de kommet igjennom 80twenty Enduro Series og jeg sykletførste runde i helgen som var.

Her er mine erfaringer:

-Under trening og ritt sykler man og er på sykkelen nesten hele dagen. Komfortable bekledning er så viktig! Om du blir våt kan det være lurt å ha med deg skift, det veier ikke stort men er super deilig å ha på seg! Poc Trail shortsen til 849,- er superdigg og ganske lett, den tørker fort, men er det skikkelig varmt anbefaler jeg en lett sykkelshorts under mot gnaging. Hvorfor baggyshorts? Utseende og beskyttelse. Poc shortsen tåler en støt, og detter du holder den seg hel og beskytter huden din.
http://www.pocsports.com/en/product/1574/trail-shorts

Hagløfs Ardent shortsen til 1299,- er en annen verden når det gjelder teknisk bekledning, men koster mer også. Men lufte ventiler, smarte lommer, stretch paneler, lett vekt, vannavstøtende i rumpa og stramming i livet gjør den super komfortabel i lengden, men tåler den like mye som Poc shortsen?
http://www.haglofs.com/en-US/products/clothing/layers/shorts-pants-skirts/men/ardent_shorts_en-us.aspx

Sykkelshortsen jeg hadde under på rittdagen var en Fox sak, men Spiuk lager mye fint. For å være ærlig trodde ikke jeg jeg trengte det, men 6 timer på og ved sykkelen på lørdag og 4,5 timer på søndag er mye uansett trælene!

På overkroppen er det og viktig med teknisk, viktigere enn noensinne! På rittdagen brukte jeg en bra trøye, min lykketrøye (Marmite), men det var ikke bra nok og den tørket aldri. Sår, au. Dagen før brukte jeg Hagløfs sin og hadde null problemer!
http://www.haglofs.com/en-US/products/clothing/layers/tees-shirts/men/scramble_ss_tee_en-us.aspx

Hansker er det samme spm med og jeg brukte Poc begge dagene, 499,- og fit and forget, funker tom med iPhone… Sort of… Men tørker fort og har akkurat nok tykkelse til at du hverken holder i en tjukk pølse eller at de er så tynne at de revner.
http://www.pocsports.com/en/product/1562/index-air

Beskyttelse: nå er jeg oldschool, eller new… Vel, jeg føler meg ok komfortabel med knebeskyttesle og ryggplate, alt ettersom løypa, men med tanken på at man kan risikere å sykle oppover i flere timer på en dag velger jeg å sykle innenfor grensene mine (litt vel mye ifølge resultatene).
Det blei Poc på kne og rygg, da jeg skulle ønske knebeskyttelsene hadde fått en oppmykende vask før ritthelg. De sitter kjempe fint og var ikke så varme, men det var ekstremt varmt i helgen og jeg endte opp med å ta de ned rundt anklene under klatre/transportetappene.
http://www.pocsports.com/en/product/1394/joint-vpd-2-0-knee

Ryggplate og drikkesekk i ett, en nye til Poc er fin, ikke for lang at den hekter i shortsen, og plass til alt du skulle trenge i smarte lommer. Drikke blære følger ikke med, dessverre, men sekken tar igjen ved brukervennlighet. Den sitter som den del av ryggen med elastiske stropper og snart form, og hjelmstroppene i egen lomme gjør den lett å feste den hjelmen du ikke bruker. Jeg digger også lomma som er akkurat passe str til smartphone, akkurat der du ikke trenger å ta av sekken og tlf er beskytta fra fall, trur jeg,,,
http://www.pocsports.com/en/product/1566/vpd-2-0-spine-pack-16

Hjelmregelen er at man skal ha på seg hjelm så lenge som man sykler, men hvis du vil bruke helhjelm i utfor/fartsetappene må du enten sykle oppover med den også, eller bytte til en lett xc hjelm som du må bære i fartsetappene igjen… Eller du kan bruke en robust stihjelm, altså en hjelm som er grovere enn xc/landeveihjelmen, men ikke med ansiktsbekyttelse.
Vi fører Poc og Spiuk, men passformen, og nyssgjerrigheten, fikk meg på en Bell Super, noe vi også tar inn ved etterspørsel.
Jeg syklet lørdag med TLF D2 av og på sekken, men synes det blei overkill, og Super’n i sin 385g var fin fin, også sin funky lufting hi-tech puter og GoPro feste som orginalt må jeg si en er skikkelig kul! 1300,- beste hjelmen jeg har hatt på lenge!
http://www.bellhelmets.com/en_eu/cycling/helmets/dirt/super/

Sykkelen min funket, bortsett fra en liiiiten etterstramming av samtlige bolter, perfekt! Santa Cruz Nomad carbon med XT gir og 160mm vandring, den tålte alle nedoverne og funket som en hardtail opp igjen.
Spesifikt likte jeg Fox Racing Shocks setepinne DOSS (Down Over Sick Shit), med sin 3 bestemte høyder, Climb, Trail og Descend, altså høyt, -40mm og lavt og ut av veien. Den koster, men jeg liker.
http://www.ridefox.com/product.php?m=bike&t=seatpost&p=1001&ref=topnav

Renthal Kevlar holkene imponerte også, de er tynne men myke, og pga kevlaren er slitesterke, dva ingen synlig slitasje ennå etter mange timer, noe som er uvant! Fargen er også kul synes jeg da. 259,- http://www.renthalcycling.com/File/product_lockon.aspx

Dekkene var Maxxis HighRollerII 26×2.4″ og er mine nye favoritte. Lette nok, ruller GODT, og grepgrepGREP! 699,- http://www.maxxis.com/Bicycle/Mountain/High-Roller-II.aspx

Jeg kjører med slanger så det er lettere å skifte skulle jeg punktere. Jada, men slangeløst punkterer nesten ikke da! Selv punkterte jeg i SS3, men før det så jeg felgkjørte slangeløse og… Dette er enduro, baby, alt kan skje! Det gjelder å være forberedt! Jeg bruker helt vanlige slanger, men da jeg punkterte brukte jeg også pumpe. Min trofaste Blackburn som er nå 12 år gammel!!! 349,-
Men jeg tapte mye tid og skulle heller hatt en patron med co2… Så der lærte jeg noe der og!

Anyway, nok fra meg, gleder meg til neste sjanse jeg får til å sykle enduro, merker jeg kommer til å leke sånn i neste stitur!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..