Hvor aggro er du?

20121212-101702.jpg

Æsj denne var nerdy, men app’er er ‘da shizzle’ nå uansett (altså ‘tøfft’ som ungdommen sier). Denne app’en (Carpenter?) måler bl.a. vinkler og nå kan jeg endelig være 100% sikker på at bremsehendlene er i samme vinkel, nå som er svært (j@vla) irriterende om ikke de er.

20121212-102216.jpg

Hvordan vinkel skal man ha egentlig? Vel tommelregelen er at man står over topprøret og holder armene sine rakt ned mot styret, hendene på holkene og fingrene i linje med armene, da skal man få bremsene i en naturlig vinkel iforhold til fingrene når man sitter… Det er til vanlig sykling da. Fint og greit for dere som driver med det, dere behøver ikke lese videre.

For dere som vil tune litt på sittestilling, kanskje ‘eie’ noen sprinter, klatre bedre i kruksene eller er være mer aggressiv på sykkelen kan du vinkle bremsehendlene lengre under styret. Dette vil automatisk rotere hendene dine lengre forover rundt styret, heve albuene dine og bringe overkroppen lengre frem over forhjulet.

Når vi setter opp demperne på en fulldempet sykkel er det viktig å høre med kunden hvordan de sykler nå og evt. hvordan de ønsker å sykle. Nybegynnere på grove sykler får gjerne flatere vinkel på bremsehendlene og mykere gaffel, da får de vekta litt lengre bak og sykkelen vil trille bedre i grovterreng.
Når de har fått kjørt litt stiver vi opp gaffelen og setter brattere vinkel på bremsehendlene. Da må syklisten kjøre mer aktivt med å styre forhjulet både fra side til side og opp og ned.

Til Birken er det greit å ha så komfortabel sittestilling i tråkket som mulig, men tretimerne kan man justere litt på bremsehendlene for å gi mer aggresiv tråkk. Jobb litt med sete posisjonen over kranken og styrehøyden også, du kan vinne masse tid på dette.

Til utfor kan bremsehendelvinkelen avgjøre om du kommer over 6m gapet eller ikke.

Til sti og enduro er det viktigst for man kjører gjerne blindt og uøvd i utforpartiene og kan ha dårlig tid til å komme opp en kneik. Dropper setepinne selvsagt hjelper, CTD demping og, men de med kort stem må justere gjerne på bremsehendlene for å unngå steiling og gi kontroll nedover.

Da har du litt å tenke på, ta deg tid til å sette opp sykkelen din til det du skal bruke den til. Det er ofte de små detaljene som gjelder!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..