Klikkpedaler del2

Jeg har lenge ment å skrive et ‘svar til noe jeg tidligere i sesongen skreiv om klikkpedaler og at det ikke var nødvendigvis noe for alle, det blei en del svar både her og på Facebook, og det er bra at folk provoseres, det betyr at folk både bryr seg og tenker selv, og ikke bare følger trender.

Klikkpedaler ikke for alle.

Det er fortsatt sant, det betyr ikke at jeg synes det er gay (glad?) eller teit, men det gjør gjerne oppgaven å sykle i skogen vanskligere, kanskje unødig så. Mange kjøper seg en terreng sykkel og kjøper klikksko oppsett med en gang og blir da redd for å ikke få klikket ut, eller ikke klarer med første forsøk å klikke inn. Jeg anbefaler heller nybakte terrengsyklister å starte med ordentlige gode ‘flatties’ (pedaler uten klikk) og ordentlige sko. Joggesko og billige plast eller alu pedaler ER glatte, men FiveTen, Vans eller andre sykkelutviklete sko med f.eks. Straitline eller Shimano solide pedaler med pigger gir deg en bra kontaktflate å stå på i ulent terreng i høy eller lav fart. Du vil kunne tråkke når det passer deg, løfte foten av pedalen når det passer deg, og ‘tråkke på gassen’ når det passer deg.

Men hva med å kunne trekke opp? 

Å kunne tråkke ned på den ‘forerste’ pedalen er der man har mest styrke, å trekke opp den bakerste gir ganske lite. Mange snakker om det, få gjør det, og de som gjør det får under 20% ekstra kraft… er det verdt det om du ikke tør å sykle? En flink ‘flattie’ syklist peker gjerne tærne sine nedover og får til dette uten å klikke inn uansett.

Klikkpedaler er bedre for knærne mine ihvertfall!

Ja, fordi de gir litt ‘float’ eller sidelengs slark, og det er viktig om du skal sykle i mange timer uten å reise deg opp eller ta pauser, men selv der kan det være digg med flate pedaler, der kan man juster hvor på foten man skal ha trykk.

Hva med å hoppe da?

Mange spør meg om dette, åssen klarer’u å løfte bakhjulet uten å sitte fast da? Ja det er lettere å løfte bakhjulet når føttene dine sitter fast, men når du skal skikkelig høyt er det dumt å stole på en så utsatt mekkanisk mekkanisme. Gjørme, småstein, rust kan hindre at du sitter ordentlig fast, for ikke å snakke om vridning om du trekker opp skeivt.

Om du lærer teknikken å løfte bakhjulet ved først å presse ned og trekke (se videoen) opp vil du være flink uansett om du klikker inn eller ikke.

Mbuk’s Doddy forklarer med en usannsynlig lang Saxon nese!

Så hvorfor er klikkpedaler raskere da?

Er de det da? Og det spørs om du tar hele sykkelsporten under én kam eller deler opp. Landevei: ja. Xc: ja. BMX racing: ja. Utfor: ikke alltid, det spørs på løypa og utøverne bytter gjerne på. Enduro: kanskje, samme som utfor. Stisykling: det spørs hvor og hvordan du sykler. Det er helt klart at om man skal sprinte i ulent terreng så er det godt å sitte fast, men det er grenser, og med dagens dempere så rister ikke foten av pedalene så lett. Når man er klikket inn har man (om skoklossen er montert riktig) best akselerasjon posisjon, men ikke nødvendigvis cruise eller terrengmottagelse posisjon (utforsyklister setter jo klossen lengre bak enn tempo eller landeveisyklister), er det ikke greit å kunne juster det under veis?

Husk at i motocross er det ingen som klikker inn..!

Spør deg selv dette, gjør du det fordi du føler det er riktig eller fordi andre har sagt du burde.

Mine erfaringer:

Da jeg begynte å sykle fantes det ikke klikk, landeveisfolk brukte lærreimer og sko med spor. Jeg husker da tåklyper kom til terreng og jeg tryna mye pga overgangen til det. Så kom klikk og jeg tryna mye pga overgangen til det. Jeg syklet xc og dh med klikk i begynnelsen, men i Narvik 2005 på en 9min (for meg) utforløype i gjørme blei jeg lei, og forsøkte med flatties. For freeride var det ingen tvil og slædder og one-footers er best uten. Til sti med hardtail brukte jeg klikk, men da fulldempere kom gikk jeg tilbake til flatties da jeg gikk en del og bærte. I 2011 syklet jeg Norges Cup utfor igjen og byttet tilbake til klikk for å få bedre tid. Jeg klikket ut i NM over et av de store hoppene og landet med en fot på pedalen, og ‘falt’ ut av pedalen i et av svingene. Tilbake til flatties og jeg fikk mye bedre tid.

jeg har aldri vært øverst i resultatlistene, og synes da at mine flatties anbefalingene er da mer aktuelle for nybegynnerne, når du er flinkere enn meg kan du velge selv! Lykke til!

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..