;
DRCV er Trek sin genial løsning som gir deg mer kontrol, fart, og moro.
Kortfortalt er Dual Rate Control Valve et ekstra kammer som gjør at demperne virker lengre enn det de er.
*Ahem* litt teknisk, men men ta på deg hvit frakk og musse opp håret ditt på den ene siden, tenk deg en ballong, sitter du på den så er den myk i begynnelsen, så blir den hardere helt til den sprekker til slutt. Tenk at den ballongen er koblet til en ballong til, og at rett før den sprekker så slippes det luft inn i den andre ballongen… det er selvsagt designet sånn at du ikke kjenner overgangen, men gjør at kortvandring, f.eks 12cm, oppfører seg som 150mm, sånn circa.
Fordelen er klart, man kan plutselig ha en sykkel som oppfører seg som en racer i oppoverbakkene, men som tåler større terreng. I forhold til andre ‘systemer’ er ikke dette en syklefortere automatisklåsegimmik, dette er fortsatt en fulldempet sykkel som må sykles med riktig teknikk. Den settes opp som en fulldempet sykkel, med for/bakover balanse, og retur, høy- og lavfartskompresjonen må stilles etter din kjørestil, men den vanlige følelsen at man bånner demperne før du har kommet igang med vandringen* blir vekk.
DRCV er noe som ikke mange snakker om, og for meg har gått litt under radaren, men som har gitt meg aha opplevelse etter at jeg fikk meg en tur på 120mm vandrings Fuel EX9. Plutselig hadde jeg en sykkel som virket lav og lett imellom beina, men som gjorde at jeg kunne dundre nedover en utvasket, steinete med fart og stil (kremt), jeg traff en håndball størrelse stein fordi jeg kjørte for fort og det gikk bra. Jeg fikk rush og var overrasket. Opp neste bakke og jeg syklet overraskende fort, jeg satt og syklet, og snakket (selvsagt) sammen med en som var langt sprekere enn meg, da vi kom til toppen måtte vi vente på de andre syklistene!!
DRCV kommer på Fuel EX, Remedy, Slash, Scratch, Rumblefish og Lush, dvs alle stisyklene (men ikke xc racing eller utfor, de trenger ikke det, kort skal være kort, og langvandringen er langt nok). Og selvsagt kun på Trek!
Kanskje dette betyr at du ikke trenger å ha en kjempe høy sykkel for dine stier? Er da kortvandringsstisykler blitt morsomme også? Mer om Fuel EX snart, da jeg trur denne sykkelen er kanskje noe for de som vil ha det lille ekstra, less IS more!
;
*Også kjent som ojjegtraffdetderlittvelhardtdetteblirvondtogdyrt.