Santa Cruz Nomad 2013

Å kjøpe sykkel er ikke enkelt, alle selgere mener deres er best, hvordan kan alle ha rett? Jeg har nylig latt meg selv være kunde på en veldig viktig sykkel, den éne sykkelen jeg skal bruke mest av alt for neste år. Jeg har lite fritid, og gir megselv budsjettgrense. Én sykkel, til alt fra å sykle på jobb*, sti, utfor, eksplorasjon, fjell og lek, for moro, for guiding og instruksjon, trening og konkurranse. Jeg vil ikke skru, skomakerns barn osv, sykkelen skal brukes og ikke stå på verksted hele tida.

No pressure then.

Jeg leste tester, leste flere tester, så på nett, snakket med andre som eier, og brukte min mekkanisk bakgrunn til å finne kriterier:

  • Kjøreegenskaper, denne sykkelen må og opp ned bakker, kunne være stabil i fart med og uten bakkekontakt.
  • Ha kvalitetsutstyr, når man er vant til et visst nivå, er det vanskelig å ‘slite’ med upresis girskifting, eller bremser som hugger.
  • Være lett… faktisk bryr jeg meg ikke mye om dette, sykkelen skal brukes hardt og gjerne langt hjemmefra, den må tåle bruk og føre meg hjem igjen. Heller tung enn spinkel.
  • Fulldempet, for det er best til terrengsykling. Duh.
  • Hjulopphenget skal være stivt sidelengs, lett å vedlikholde og bakdemperen skal ikke være i stein/gjørmespruten. Den skal også være lett å komme til til justering.
  • Setepinnevinkel skal være bratt, ikke mer vil jeg ha masse gynging når jeg sitter, det ødelegger teknisk terrengsykling!
  • Farge: bryr jeg meg ikke om, funksjon over form, men pent håndverk er viktig da.

Så blei jeg forelsket. Vi fører Santa Cruz i sjappa og vi tok inn en Nomad pga rykte og hvor mange som bruker de til så mye, bl.a. teknisk rådgiver til verdenscup terrengsykkelutfor**. Men noe som har holdt meg vekk fra Santa selv er den nesten religiøse holdningen som folk har hatt til sin sykkel. Så bra kan ingen sykkel være! Jeg er sykkelagnostisk, jeg vil ha bevis ikke følelser!

Nomaden testet jeg rundt parkeingsplassen og likte den godt, men hvordan ville den være i ekte terreng? V10 (utforsykkelen) er fantastisk jo, sprinter og tar unna terreng, men selvsagt nedover.

Da Nomaden blei solgt, blei jeg lei meg, lol, men glad for han som kjøpte den ville gi den et godt hjem. Etterhvert som han brukte den hardt (som det står i kontrakten at han skulle) trengte den en service. Jeg gikk over gira, brems og dempere, og tenkte jeg skulle sjekke hjulophenget, da blei jeg imponert! Sykkelen er pent laget, ingen tvil, men at presisjonen i linkakslingene skulle være så tight, og bra laget, makan hadde jeg ikke sett før. Andre merker lager fine ting og bruker spacere og skiver til å få ting til å passe sammen (pass opp og ikke mist rullende deler!!), men dette var drøyt, neste science fiction, akslingene er pene i seg selv!

Kunden reiste vekk og lot meg (faktisk) ta en test tur på den i skauven, dvs, Gautefall. Kjøreegenskaper på 160mm sykler er ofte bra nedover, men denne var mer som ski, ikke en mekanisk leddet sykkel, VPP systemet gir den en virtuelt langt bakramme noen som ga følelsen av fleks og finfin flyt over terrenget. Og oppover gikk den finfint også, jeg brukte ProPedal når jeg husket det, og Talas i de lengste bakkene, ellers var det formen som var for dårlig. DER var det plass til forbedring.

Da var det gjort, alle kriteriene mine blei møtt, bortsett fra budsjettet. Å kjøpe sykkel i den prisklassen er aldri lett. Mye penger går*** og man må tenke både en og to ganger, dette var dyrere enn jeg hadde tenkt, jeg gikk i tenkeboksen. Nomad får du i forskjellige versjoner, trenger jeg carbon? Trenger jeg XT? Trengte jeg FOX demping? Ja til begge deler, carbon ramma er lettere, men også mye sterkere, XT er best, driftsikkert og rimelig å bytte ut, og girer intinktivt. Fox, ja seff.

2013 modellen dukket opp etter en uke. Hva hadde jeg gjort?!? Over den uken rakk jeg å tenke på kronene. Én tur etter monteringen og kronene var glemt.

Fytterakkeren og andre sterke uttrykk! Raskere enn min gamle 160mm sykkel, mer spenstig og vakker! Jeg lengtet etter å sykle og tenkte på den når jeg var på jobb. 8år gammel i hodet 🙂 Én tur i lokal stiene. Én tur til jobb. Én tur i ukjent terreng. Terningkast seks x3!****

Først kommende helg var Verdenscup DH i Hafjell, selvsagt skulle sykkelen med, så skulle jeg teste den nedover også!

Men den blei stjålet. Jeg vil ikke snakke mer om det 😦

Kos deg med bildene, jeg orker ikke se de, de viser presisjon, pent håndverk, crazy colours som funket sammen, og monteringskjærlighet.

*jeg kan sykle sti på jobb da 🙂 🙂

**han er nå på 29er… det er en annen diskusjon!

***ja jeg får sykkel billig, men lønn i sykkelbransjen er ikke noe å skryte av, skulle nok heller hatt en ordentlig jobb og lønn…

****sorry, men hva er greia med terningkast karrakter?!? Hele poenget med å kaste terning er at du ikke vet utfallet! Argh! Ok, men du skjønner hva jeg mener.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..