Hjulstørrelse

Wow, fikk du med deg verdenscup i rundbane terreng på lørdag? Det gikk på Redbull tv (se reprise her) og var drøyt imponerende!

Noe av det som gjorde det så kult å se på for en som meg (jeg ser ikke på ‘sporten’ som er oftest fotball/langrenn) var kommentatoren, han klarte å gjøre sporten tilgjengelig for nybegynnerne OG informativt for oss sykkelnerder, han snakket om teknikker og syklene, vekt, demperoppsett og hjulstørrelse!

Jaja, tenker du, bla-bla-bla 29 tommers hjul bla-bla… og ja det var mange 29ere der, men også en god del 26″ sykler, noe jeg må si overrasket meg litt siden bransjen snakker så mye om 29er som om det er løsning på alle problemer fra fart til sult og krig. Enda mer overraskende var 650b størrelsen, det var altså 3 hjulstørrelser som var i bruk!

Jeg har hørt om og lest om, til og med skrudd på én sykkel med 650b, men det har jeg trodd var lite og sært, der 29er var i begynnelsen, men nå i WCXC, jøss!!

650 blir mellomtingen 26″ / 29er en slags 27″ hjul. Schwalbe lager dekk, men om de føres i norge er en annen sak. Det kule var at i rittet kunne man ikke se forskjellen, store syklister var på 29er, små på 26″, og hjulene var i proporsjon til sykkelen og syklisten. Mellomtingen funker best til noen, tydeligvis, kanskje mammabjørn er ikke så dum?

Så hva skal man velge ved kjøp av ny sykkel? Vel 650b er sært, Specialized fører det ikke, selv om noen av deres 26″ rammene tar det, det må bygges spesielt, alle damene (i toppen) syklet 29er, andreplass menn gikk til en Specialized S-Works Stumpjumper 29er, men jeg er usikker på om førsteplassen gikk til en 650b gitt! De snakket mye om en syklist som kunne kanskje vinne, men ikke gjorde det, han var på 26″ hjul… hmmmf, ingen konklusjon der altså, bortsett fra at WCXC var i rimelig hårete terreng, skal du sykle birkegrus vil så store hjul og girutveksling fortsatt være best, om du er over 170 da… kanskje…? Spennende tider!

Alle i utforen kjørte 26″ da, men nesten alle hadde fjernstyrte setepinner!!! Se reprisen her.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..