29er vs 26″ hjul… og 2×10 vs 3×9

Sykler med store hjul har vært på markedet en stund nå og det diskuteres mye på nett og forum, her er noen fakta, også om girutveksling som er vel så viktig å få med seg.

Store hjul, altså ’29tommers’ er større enn standard 26″ mtb hjul og det gjør at de triller bedre. Punktum. MEN viktigere enn hjulstørrelse er sittestillingen for det gir deg kontroll og kontroll er lik fart. Sitter du vondt, eller ikke klarer å svinge så hjelper det
ikke at sykkelen går fort, for den første svingen blir din siste! Så ekstremt er det kanskje ikke, men sittestilling er viktig om du skal få all kraften frå dine lår til fremoverfart, la oss bare si at Specialized lager 29er med 26″ egenskaper.

Men litt fakta da, hjulene er større, felgen er det samme størrelse som på både landevei og hybrid hjul, men dekket gjør at det blir så stort, altså egentlig ikke 29″, heller 28″FEIT. Landevei har, i millimeter, 622×23 dekk, hybrid 622×37 og 29er 622×50 (og variasjoner på dette selvsagt), men viste du at mtb, altså 26″, med 559×50 dekk har samme omkrets som landevei 622×23?*

Så hva slags utveksling trenger man på 29er kontra 26″? MTB i de siste årene har stortsatt hatt 3×9 gir med 44×11 på det tyngste giret, med enkel algebra, som alle elsket på skolen, kan man regne ut at krankdrev størrelsen (antall tenner) delt på kassettdrevstørrelsen ganger tråkkfrekvens (kadens i rpm) ganger hjullstørrelse (omkrets) gir farten du kan ha i det giret med det antall tråkk pr minutt… i teori da.

Altså: 44/11 på mtb med 85 i kadens, gir 43,5km/t. Stilig ikke sant?

Og det er da derfor 29ere, når man kommer opp i konkurranse kvalitet, har blitt utstyrt med 2×10 som er 39 eller 38×11, for det gir en fart i samme kadens på nesten det samme, altså 41,1km/t. Vel å merke at dette er terrengsykkel, rundbane eller xc giring, men det er jo det terrengsykler er til da.

Men her i Norge har vi noe som heter Birkebeineren, som er igrunn et ganske spesielt ritt, langt, og stortsett grusvei. Specialized folka rister på hode og spør hvorfor folk ikke bruker cyclocross sykler, men la oss ikke gå inn på det! Birken er viktig her og mange sykler det, så man må jo være forberedt på det.

Men dette er jo bare teori, skulle man nerde helt ut må man ta med lufttrykket i dekkene, lavere trykk gir mindre omkrets og skal man gire om sykkelen etter det?

Rullemotstand er også et viktig moment, ikke så mye i dekkmønster som i underlag. Om det er slicksdekk eller knastedekk er det minimalt forskjell i forhold til våt, sugende underlag kontra tør asfalt.

Apropos tør asfalt, vi tar med racere i regnestykket ser du at de kan ha en fart på 52.4km/t på 85rpm, men der må man virkelig skille teori fra praksis. Sittestilling og luftmotstand spiller inn på dette gir et annet resultat. Landeveissykler er lagt opp til at man skal sitte og tråkke og da kan man få en mye høyre kadens enn bare 85rpm, men høy kadens, noe som man får som sykkelstil, gir ofte lav watt, noe som gjør at man bør ha tettere girutvekslinger for å kunne opprettholde farta.

Kjeder vi dere som sitter bakerst nå?

Når man står og tråkker er man mye sterkere, men det er mer slitsomt, man får også mye lavere kadens. Tommelregelen er 60-80rpm, men mens man sitter kan man si 80-100rpm. 2×10 gir gir deg like mange forskjellige utvekslinger som 3×9 iogmed at det er så mange overlappinger, ideen er at du skal måtte gir sjeldnere foran.

De viktigste aspektet er, og her kommer teori og praksis sammen, er HVOR er det viktig å sykle fort? Man vinner ikke et rundbane ritt i nedoverbakkene, det er svingene og oppoverbakkene som er viktige! Stortsett er 43km/t raskt nok på slette OM du klarer å sykle så hardt, nedoverbakke er det viktigere med ‘tuck’ eller ‘hockeystilling’ som det heter på ski. I gamle utfor rittet i Mammoth Mountain brukte utøverne gjerne 70 tenners krankdrev, helt til en ypling slo alle med sin 46t fordi han fokuserte på ‘tuck’ og linjevalg (kutting av svinger, apekser osv).

Konklusjon: Skal du kjøpe ny sykkel til Birken, rundbane eller trening, så er det ingen grunn til å ikke kjøpe 29er, de ruller fortere, og får du riktig sittestilling vil du sykle fortere. Tannhjul kan byttes til ditt bruk, men test sykkelen som designerne har laget den, de kan dette, før du ødelegger egenskapene dens. Viktigst av alt, kom deg ut og sykle, bli vant til din oppsett, merker du at det mangler enten i fart eller styrke kom og slå en prat, så finner vi det ut sammen.

*Dekkstr her varierer fra merke til merke, lufttrykk, OGSÅ atmosfær trykk og varme.

Én tanke om “29er vs 26″ hjul… og 2×10 vs 3×9”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..